
Støtteophold på Bifrost
På Bifrost arbejder vi for et fælles mål, i samarbejde med forældre og samarbejdspartnere- det altid med udgangspunkt i barnets ressourcer.
I vil på afdelingerne, møde medarbejdere og afdelingsledere, med et stort engagement, omsorg og nærvær i relation med børnene og de unge.
I Bifrost har vi forskellige faggrupper ansat, hvilket understøtter kvaliteten, og sikrer en høj faglighed. Bl.a. vil du på afdelingerne kunne møde pædagoger, social-og sundhedsassistenter, ergoterapeuter, fysioterapeuter, omsorgsmedhjælpere og køkkenpersonale.
Du kan også møde vores 3 pedeller, der til dagligt passer alle vores matrikler og afdelinger.
I administrationen i Børkop, finder du administrationen, der sikrer den administrative og daglige drift kører som den skal.
Du kan læse mere om de forskellige afdelinger og funktioner i Bifrost her
Støtteophold på Bifrost - afdelinger
Indhold
Med afsæt i handleplanen udarbejder Kilden en udviklingsplan som indeholder mål og delmål i forhold til barnets udviklingsområder. Udviklingsplanen suppleres af dagsskemaer for det enkelte barn, som sikrer at barnet for opfyldt sine behov på den rigtige måde på det mest optimale tidspunkt.
Hovedelementerne i indsatsen er:
Pædagogisk hjælp, støtte og stimulering.
Sygeplejefaglig indsats og pleje.
Den pædagogiske, praktiske og plejemæssige tilgang, som er i hjemmet understøttes under aflastningen.
Forældrene har det behandlingsmæssige ansvar for barnet og skal sikre, at de nødvendige helbreds-oplysninger og oplysninger om medicinering er videregivet til Kilden.
Forældrene varetager selv den nødvendige ledsagelse ved sygehusindlæggelse og lægebesøg, mens barnet er i aflastning. Ved akutindlæggelser tilstræber Kilden at blive hos barnet, til forældrene ankommer.
Barnet skal selv medbringe personlige hjælpemidler. Øvrige hjælpemidler som f.eks. lift, hospitalsseng og badebåre findes på Kilden.
Hvis barnet i aflastning bliver syg, bliver forældrene orienteret, og barnet kan blive på Kilden i de aftalte aflastningsdøgn. Hvis barnet, som er eller skal i aflastning, har eller får en sygdom, hvor der er livsfarlig smitterisiko for andre børn på Kilden, f.eks influenza A kan aflastningen ikke gennemføres.
Metode
Vores daglige praksis tager afsæt i den anerkendende tilgang, der tager sit udgangspunkt i det, der virker og at holde fokus på mulighederne frem for begrænsninger. Derudover er vi inspireret i Meo og neuro-pædagogik som redskaber.
Den daglige indsats dokumenteres i Bosteds-systemet, herunder opfølgning på mål og delmål.
Der udarbejdes døgnbeskrivelser på den enkelte, som beskriver, hvordan døgnet leves og hvilken hjælp og behov barnet/den unge har.
Der udarbejdes et håndteringsskema på de børn/unge, som skal forflyttes. Disse revideres en gang årligt eller efter behov.
Varighed/Omfang
Varighed efter behov.
Aflastningens omfang er fleksibelt og kan tilrettelægges af rådgiver i samarbejde med Kilden efter familiens behov.
Aflastningsdøgn går fra kl.14.00 - 9.00. Der kan tilkøbes dagtilbud/skoletilbud.
Opfølgning
Bifrost deltager i de årlige statusmøder som indkaldes af rådgiver.
Bifrost udarbejder statusrapport en gang om året for børn og unge med mellem og stort behov, og statusrapport to gange om året for børn og unge med omfattende behov.
Formål
Aflastning på Bifrost har til formål at tilbyde familier den aflastning, de er bevilliget, således at familien kan forblive samlet. Aflastning på Bifrost forebygger døgnanbringelse.
Indhold
Nordstjernen er et aflastningstilbud for børn og unge indenfor autismespektret. Vi tilbyder en specialiseret praksis med udgangspunkt i barnets kompetencer. Hverdagen er struktureret og visualiseret af individuelle dagsskemaer og kommunikationssystemer, der svarer til det enkelte barns udviklingstrin.
Bifrost har mangeårig erfaring med børn med særlige behov, hvilket gør, at vi har en evne til at møde barnet der, hvor det er, og med udgangspunkt i dette skabe livskvalitet i forudsigelige og trygge rammer.
Vi arbejder i forlængelse af handleplaner udarbejdet af handicaprådgivningen og i forlængelse af den/de udviklingsplaner, der er udarbejdet af dagtilbuddet og i samråd med familien. Vi arbejder aktivt på, at familien forbliver barnet/ den unges primære netværk og rådfører os med dem ved behov.
.
Der udarbejdes en udviklingsplan, som indeholder mål og delmål i forhold til barnets udviklingsområder. Udviklingsplanen suppleres af døgnskema for det enkelte barn/den enkelte unge, som sikrer, at barnet/den unge får opfyldt sine behov.
Hovedelementerne i indsatsen er:
- Aflastning til familien.
- Pædagogisk hjælp og støtte til dagligdags funktioner som fx hygiejne, spisning og socialt samvær.
- Struktur og genkendelighed i dagligdagen
- Døgnbemanding
Medicin skal medbringes hjemmefra og skal være doseret i godkendte doseringsæsker. Forældrene er forpligtet til at disse er udfyldt korrekt på bagsiden samt på medfølgende medicinkort.
Medicinæsker kan udleveres på stedet.
Der er mulighed for at bo på eget værelse, og dette er altid det samme fra gang til gang.
Ved skærpet indsats er følgende yderligere hovedelementer i indsatsen:
- Udvidet pædagogisk hjælp og støtte (én-til-én)
- Udvidet nattevagts dækning ved behov.
- Udvidet samarbejde og koordinering med øvrige sundhedfaglige/behandlingsfaglige specialister.
Der findes generelle hjælpemidler på institutionen, såsom loftlifte, stålifte og toiletstole.
Kørsel til og fra institutionen varetages af dagtilbuddet eller forældrene.
Metode
Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns behov, ressourcer og normer.
Med udgangspunkt i barnets/den unges individuelle behov og ressourcer, tilrettelægges en hverdag præget af struktur, forudsigelighed, genkendelighed, tryghed, nærhed, udfordringer og oplevelser.
Vi bruger kamera som et pædagogisk arbejdsredskab, så vi visuelt kan beskrive barnets trivsel på Bifrost. Der er mulighed for at lave videoforløb og Marte Meo forløb på stedet for at styrke barnet/den unges færdigheder.
Der udarbejdes døgnbeskrivelser på den enkelte, som beskriver, hvordan døgnet leves, og hvilken hjælp og behov barnet/den unge har. Disse revideres en gang årligt.
Alle medarbejdere deltager årligt i relevante kurser samt kompetenceudvikling. Vi har et tæt samarbejde og erfaringsudveksling med Spurvetoften.
Vores daglige praksis tager afsæt i den anerkendende tilgang, der tager sit udgangspunkt i det, der virker og at holde fokus på mulighederne frem for begrænsninger. Derudover arbejder vi ud fra den socialfaglige arbejdsmetode TEACCH, som bygger på struktur, styring, individualitet og systematik, og som understøttes af kommunikation og forudsigelighed.
Vi arbejder aktivt på at ændre problemskabende adfærd til konstruktiv udvikling.
I særlige opgaver tilbydes der supervision og gruppesamtaler af både interne og eksterne supervisor til medarbejdere.
Opfølgning
Bifrost deltager i de årlige statusmøder.
Bifrost udarbejder statusrapport én gang om året for børn og unge med mellem og stort behov, og statusrapport to gange om året for børn og unge med omfattende behov.
Praktiske oplysninger
Bifrost tilbyder kontinuerlig støtteophold 52 uger om året.
Lukkedage i Bifrost støtteophold - gældende pr. 1. januar 2024:
- Skærtorsdag kl. 9.00 - 2. påskedag kl. 14.00
- 24. december kl. 9.00 - 27. december kl. 14.00
- 31. december kl. 9.00 - 2. januar kl. 14.00
- Hele uge 29
Det betyder, der fra 1. januar 2024, bookes ordinær støtteophold på forhånd. Man vil ikke kunne flytte ubrugt støtteopholdstid og 'spare' døgn op.
Alt booket støtteophold, vil blive betragtet som brugt, uanset om dit barn møder op eller ej.
Ønskes der støtteophold, fredagen efter Kr. Himmelfartsdag eller Pinsemandag, skal der bookes - og bruges et bevilget feriedøgn.
Bevilgede feriedøgn kan bruges efter ønske, hvis der er plads på barnets tilknyttede afdeling.
Et støtteopholdsdøgn går fra kl. 14.00 til kl.9.00 i et fast rul.
Det betyder, at kommer et barn før kl. 14.00 tæller det som et ekstra døgn, og afhentes barnet efter kl. 9.00 tæller det som et ekstra døgn.
Af hensyn til planlægning af arbejdsplaner, skal alle ferieønsker være os i hænde, senest 12 uger(3mdr.) før ferien ønskes afholdt- gerne endnu tidligere, hvis i allerede nu ved hvornår i ønsker en ferieuge.
Da der er meget begrænsede pladser i ferieugerne, håber vi at i som forældre, hurtigst muligt vil meddele os, hvis ikke i har brug for den almindelige støtteophold.
Det kan give plads til, et andet barn kan afholde en ferieuge.
Hvis dit barn er forhindret i at komme i planlagt støtteophold, gives besked til den tilknyttede afdeling.
Der gives IKKE erstatningsdøgn ved aflysning af støtteophold. De betyder du ikke kan flytte døgnet til en anden dag, men vil blive betragtet som brugt, selvom dit barn ikke møder op.
Hvis barnet bliver syg i skolen/børnehaven og efterfølgende skal i støtteophold hos os, modtager vi barnet. Det er skolens/børnehavens opgave at sørge for transport til rette afdeling.
Er støtteopholdsperioden endt kl. 09.00, skal barnet som udgangspunkt afhentes af forældrene. Er barnet sygt ved indgangen til en støtteopholdsperiode, vil vi som hovedregel modtage barnet.
Vi modtager ikke børn, der har en børnesygdom eller andre sygdomme med stor smittefare for de andre børn. Børnesygdomme som ex. tre-dages feber, hånd-, fod- og mundsygdom, kighoste, lussingesyge (den 5. børnesygdom), røde hunde, skarlagensfeber, skoldkopper, diarre og opkast.
I vil som forældre kunne påregne, at blive kontaktet såfremt jeres barn bliver syg med ex. en af de ovenstående smitsomme sygdomme i støtteopholdsperioden. I vil blive kontaktet for at aftale afhentning af jeres barn.
Ved indlæggelse/lægebesøg og lignende:
Da barnet stadig er hjemmeboende, deltager eller koordinerer vi ikke besøg hos læge, tandlæge eller speciallæge i Bifrost.
Som udgangspunkt aflaster vi ikke forældrene, hvis barnet bliver indlagt på sygehuset.
Hvis barnet indlægges akut mens det er i støtteophold hos Bifrost, følger personalet med barnet indtil forældrene kommer.
Ved ikke akut indlæggelse kontaktes forældrene, med henblik på at ledsage barnet på sygehuset.
Det er vigtigt at den enkelte afdeling løbende orienteres om barnets tilstand, medicinændringer og udskrivelses tidspunkt før næste støtteopholdsperiode begynder.
Vi følger op på eventuelle sygdomsforebyggende behandlinger, som barnet er i gang med f.eks. Pep-maske, C-pap, lungefysioterapi osv. mens barnet er på Kilden. Al anden fysio- og ergoterapeutisk behandling udføres i børnehave, skole eller i hjemmet.
Barnet skal medbringe egne personlige hjælpemidler i støtteopholdet.
Vi vasker tøj, når det er nødvendigt, så send gerne lidt ekstra tøj med. Sørg for alt tøj er tydeligt mærket, så det kan komme med hjem igen. Må vi ikke vaske tøjet, er det vigtigt vi får besked herom.
Som en tommelfingerregel skal barnet medbringe det, der ville blive pakket til en ferie. Husk at sætte navnelabels på alt.
Barnet må gerne medbringe egne legesager, sovedyr osv. mærket med navn.
Toiletsager:
Tandbørste, tandpasta, shampoo, sæbe, bleer, personlige hjælpemidler og evt. cremer.
Egen medicin: Engangssprøjter, diverse slanger til sonder, øvrige sygeplejeartikler.
Forældrene er ansvarlige for at give afdelingen meddelelse om korrekt medicin, dosering, tidspunkt for medicinering og PN medicin. Får barnet medicin i pilleform, skal pillerne være optalt i doseringsæske.
Navn, præparat, dosering og tidspunkt skal tydeligt fremgå af doseringsæsken.
Får barnet både piller og mikstur kan dette opbevares i vores medicinskab, og personalet sørger for, at trække miksturen op.
Der medbringes en ekstra døgndosis, i tilfælde af opkastning eller andet, der kan forhindre at barnet får korrekt dosering. Det er forældrene, der rekvirerer og opbevare medicin og eventuel kosttilskud m.m. Forældrene medsender medicin, eventuelt kosttilskud og sygeplejeartikler i øvrigt til brug i den periode, hvor barnet er i aflastning. Medicin præparater må ikke fravige informationerne fra det Fælles Medicinkort (FMK).
Udgifter vedr. transport, afholdes af dagtilbud eller forældre.
Det er altid forældrenes ansvar, der bliver givet besked til skolen/dagtilbuddet om ændringer, i forbindelse med støtteophold.
Alle børn i støtteophold, medbringer selv lommepenge til eget brug.
Er der behov for penge til særlige aktiviteter, vil i få besked herom.
Børnene fotograferes til dagbogsbrug, nyhedsbreve og ved større begivenheder.
Ved opstartsmødet i Bifrost, udfyldes en blanket, med samtykke/ ikke samtykke til at:
- Deltage i filmklip
- fremgå på foto
- Kørsel i Bifrosts egne busser