Aktiviteter i Bifrost
Her kan du læse om de forskellige aktiviteter, vi har for børn og unge i Bifrost
Weekendaktiviteter i Bifrost


Denne weekend byder på udendørs aktiviteter, hvor børnene skal ud at finde blomster til ”vasen”. Her er der sanseaktiviteter som stimulerer de fleste sanser.
De indre sanser (vestibulære og proprioceptive) når vi går i forskellige terræn, de ydre sanser, når børnene ser, plukker blomster, dufter til dem og lydene der er.
Børnene træner de sociale kompetencer når vi laver ting sammen. Der tilføres dopamin til hjernen som giver lykkefølelse.
I sansekasser er der vase tegnet i pap, og der er lavet hulet til at komme blomster i.
I kan evt. lave flere vaser, hvis børnene skal have deres egen vase.
Når de fine vaser er pyntet, og der kan være brug for aktiviteter der får børnene i low arousal,
så kan massage være en rigtig god aktivitet, der foruden afslapning også styrker kropsfornemmelse og den taktile sans.
Der er i sansekassen en vejrhistorie, hvor den voksne fortæller historien om vejret mens der laves de beskrevne bevægelser på ryggen.


Vejr massage
FORBEREDELSE:
Ingen
BESKRIVELSE:
En historie om vejret leder børnene gennem massage af makker. Børnene sidder i en rundkreds med ryggen til hinanden. Den voksne fortæller historien om vejret og viser, hvilke bevægelser der skal laves på ryggen. Vær omhyggelig med at forklare børnene, at det skal være rart at blive masseret.
Det er en dejlig sommerdag, solen skinner og varmer hele kroppen
[Lette tryk med håndfladerne på hele ryggen]
Der blæser en blid vind
[Lav strygende bevægelser med fingrene frem og tilbage på ryggen]
Pludselig begynder det at dryppe. Små regndråber rammer jorden
[Lav bløde prikkebevægelser på ryggen med fingrene]
Det regner mere og mere, regndråberne er store, og himlen er blevet helt sort
[Trom blødt med håndfladerne på ryggen]
Det begynder at tordne. Store lyn kan ses på himlen
[Lav zigzag-bevægelser med fingrene hen over ryggen]
Tordenskyerne blæser væk – nu regner et kun en lille smule
[Lav bløde prikkebevægelser på ryggen med fingrene]
En lille kat kommer frem fra sit skjul og lister hen over det våde græs
[Lad to fingre ”spadsere” op langs rygsøjlen]
Solen er kommet frem igen, og dens stråler tørrer græsset
[Gnid blødt med håndfladerne på hele ryggen]
TIPS:
Spørg børnene om de kan komme på andre ting til historien.


Denne weekend er der fortsat fokus på udeliv, hvor det er muligt at lave bål i bålhytten.
Her kan alle sanser stimuleres, samtidig med at der trænes sociale færdigheder.
For at få så meget bevægelse med som muligt, kan I først gå i skoven og finde tørre pinde og kviste som I kan bruge til at lave bål med.
Der er vedhæftet beskrivelse af aktivitet snobrød fra aktiviteterforalle.dk.
Her er der beskrivelse af aktiviteten og hvordan I kan tilpasse aktiviteten til jeres målgruppe.
For at give børnene en ekstra sanseoplevelse, kan i komme ingredienserne i en pose, så kan børnene selv lave og ælte dejen, og dejen kan hæve inden under tøjet/blusen.
I skal selv sørge for ingredienser til snobrød, hvis I ikke har det i huset.
På Gården er der indkøbt Kiks, skumfiduser, grillspyd og popcorn, så I kan bruge dette, hvis målet med bålet i stedet er at riste skumfiduser eller lave popcorn.
Snobrød


Formål:
Formålet med aktiviteten er at lave og tilberede sit eget snobrød på pind over bål i naturen.
Ingredienser:
Dej (8-10 stk.)
500 g. hvedemel (8 dl.) (evt. blandet mel)
1 tsk. salt (+ evt. 0.5 tsk. sukker)
1 pose tørgær eller en pakke gør (50 g.)
ca. 3 dl. vand
Lav en god bunke gløder
Bland evt. tør-ingredienser hjemmefra i en plasticpose med god plads til at dejen kan hæve. En halv-en hel time før man vil bage brødet, tilsættes vand lidt efter lidt, mens der æltes på posen med indhold, indtil dejen har den ønskede konsistens. Tilsæt løbende lidt vand. Når dejen er æltet sammen, så den ikke klæber på posen, er den klar. Slå en let knude på posen. Husk der skal være plads til at dejen kan hæve. Dejen hæver i en halv-en hel time evt. inde under tøjet eller i varmen nær bålet, hvis det er koldt. Når den er hævet til ca. dobbelt størrelse, er den klar til brug.
Husk god håndhygiejne.
Rekvisitter:
Mel, salt, gær, vand - evt. sukker, olie og fyld
plasticpose eks. 8 liters
snobrødspinde - afbarkede pinde, bambuspinde til blomster og lign.
Tørt brænde, optænding, tænder
Aktiviteten:
Trin 1: Klargør bålet og tænd det. Når der kun er gløder og ingen flammer, er bålet klar til snobrød.
Trin 2: En lille klump dej rulles i hånden og sættes rundt om snobrødspinden. Lettest at bage, hvis selve snobrødet kun er 10 cm. langt og 3-4 cm. tykt.


På søndag er det mors dag.
Så denne weekend er det derfor muligt at børnene kan lave en gave til mor.
Foruden et produkt de kan glæde sig til at aflevere til mor.
Er der her også fokus på processen, som giver en masse sansestimuli, blandt andet taktilt når de har trylledej i hånden, her stimuleres også den proprioceptive sans når hånden æltet trylledej og når hånden trykkes den i trylledejen, men også syn, høre og dufte.
Der er i sansekasserne materiale og procesbeskrivelse til mors dags gaver.
Trylle dej er der opskrift, ingredienser er noget som allerede er i huset.
For at få bevægelse på en sjov og lærerig måde, så i kan skabe bevægelsesglæde for børnene, kan i tage på tur til Harteværket i Kolding,
Her kan I opleve naturen tæt på. Harteværket er et vandkraftværk som stadig producerer strøm, bag værket er der en stor vandlegeplads, hvor i kan sanse og udforske vandets anvendelsesmuligheder til leg. Der er også en trampolinpark til fri afbenyttelse, her er der rig mulighed for at stimulere de ydre sanser både den vestibulære og den proprioceptive sans
Håndaftryk af perler
Du skal bruge:
Trylledej
Olie
Perler
Lærred
Pensel
Maling
limpistol
Sådan gør du:
Lav først en trylledej
Lav herefter håndaftryk i trylledejen
Smør aftrykket med olie.
Hæld så perler i aftrykket i 2-3 lag
Sættes i ovnen til perlerne er smeltet.
Når perle aftrykket er kølet, kan det limes fast på lærred med en limpistol.
Opskrift trylledej.
Du skal bruge:
2 dl mel
1 dl fint salt
1 spsk olie
1 dl vand.
Sådan gør du:
Alle ingredienser blandes, men hold lidt af vandet tilbage, så dejen ikke bliver for klistret. Hvis den alligevel bliver for klistret, tilsættes lidt mere mel. Ælt dejen til en ensartet klump. Den må ikke klistre til bordet, men den må heller ikke blive for tør.
Til lysestager:
Form en rund bold af trylledej
Lav et tryk med et fyrfadslys ned i toppen.
Dekorer nu stagen med perler som trykkes godt ind i lysestagen.
Sættes i en 100 graders varm ovn i ca. 5-6 timer.


uge 18: Plante i sansehaven og gave til mors dag
Her midt i foråret er det tid til at nyde udeliv, og det er også tid til at plante i sansehaven.
Formålet med at plante i sansehaven er at give børn på det sansende niveau sansestimuli, når de har fingrene i jorden, duften af det, mærke konsistent, temperatur mm.
Der er også en god læring på det præfrontale niveau, hvor i kan snakke med børnene om blomstens livscyklus, her bliver de eksekutive funktioner også aktiveret, når nu der skal planlægges hvornår de skal vandes, samt behovsudsættelse når der tager tid at få planterne til at gro. Børnene har glæde af at se det vokse op, og i kan tage billeder undervejs evt. hver uge, for at se hvor hurtigt den gror.
Der er indkøbt forskellig frø og krydderurter som kan plantes i højbedene. Her er der lagt vægt på at der er noget til alle sanser, noget der kan ses, føles, duftes og smages.
Det er også snart mors dag, derfor kan børnene også lave en gave til mor.
Der er i sansekasserne materiale og procesbeskrivelse til mors dags gaver.
Trylle dej er der opskrift, ingredienser er noget som allerede er i huset.
Håndaftryk af perler
Du skal bruge:
Trylledej
Olie
Perler
Lærred
Pensel
Maling
limpistol
Sådan gør du:
Lav først en trylledej
Lav herefter håndaftryk i trylledejen
Smør aftrykket med olie.
Hæld så perler i aftrykket i 2-3 lag
Sættes i ovnen til perlerne er smeltet.
Når perle aftrykket er kølet, kan det limes fast på lærred med en limpistol.
Opskrift trylledej.
Du skal bruge:
2 dl mel
1 dl fint salt
1 spsk olie
1 dl vand
Sådan gør du:
Alle ingredienser blandes, men hold lidt af vandet tilbage, så dejen ikke bliver for klistret. Hvis den alligevel bliver for klistret, tilsættes lidt mere mel. Ælt dejen til en ensartet klump. Den må ikke klistre til bordet, men den må heller ikke blive for tør.
Til lysestager:
Form en rund bold af trylledej
Lav et tryk med et fyrfadslys ned i toppen.
Dekorer nu stagen med perler som trykkes godt ind i lysestagen.
Sættes i en 100 graders varm ovn i ca.4 timer
Weekendaktivitet uge 17: Plante solsikke

Plante solsikker:
Det er tid til at plante/forspire solsikker, på Gården skal der igen i år plantes solsikker op af hegnet i sansehaven. Men det er også muligt at børnene kan plante en solsikke i de små fiberpotter og tage den med hjem.
Formålet med denne aktivitet er at give børnene på det sansende niveau sansestimuli, når de har fingrene i jorden, duften af det, mærke konsistent, temperatur mm.
Der er også en god læring på det præfrontale niveau, hvor i kan snakke med børnene om blomstens livscyklus, her bliver de eksekutive funktioner også aktiveret, når nu der skal planlægges hvornår de skal vandes, samt behovsudsættelse når der tager tid at få planten til at gro. Børnene har glæde af at se den vokse på, og i kan tage billeder undervejs evt. hver uge, for at se hvor hurtigt den gror, og til efteråret kan hovedet tages ind og børnene kan tage solsikkekernerne ud, det er en fantastisk taktil sanseoplevelse.
Der er i sansekasserne solsikkefrø, fiberpotte og jord.

Plante solsikker:
Det er tid til at plante/forspire solsikker, på Gården skal der igen i år plantes solsikker op af hegnet i sansehaven. Men det er også muligt at børnene kan plante en solsikke i de små fiberpotter og tage den med hjem.
Formålet med denne aktivitet er at give børnene på det sansende niveau sansestimuli, når de har fingrene i jorden, duften af det, mærke konsistent, temperatur mm.
Der er også en god læring på det præfrontale niveau, hvor i kan snakke med børnene om blomstens livscyklus, her bliver de eksekutive funktioner også aktiveret, når nu der skal planlægges hvornår de skal vandes, samt behovsudsættelse når der tager tid at få planten til at gro. Børnene har glæde af at se den vokse på, og i kan tage billeder undervejs evt. hver uge, for at se hvor hurtigt den gror, og til efteråret kan hovedet tages ind og børnene kan tage solsikkekernerne ud, det er en fantastisk taktil sanseoplevelse.
Der er i sansekasserne solsikkefrø, fiberpotte og jord.


Påskejagt og påskegymnastik
Denne weekend er der økodag, så der kan søndag besøges bondegårde rundt omkring i landet.
Det var desværre ikke muligt at få billetter til bondegården tættest på, så hvis i vil besøge en bondegård, skal i regne med lang transport tid.
I kan finde de forskellige gårde her
Påsken nær, så denne weekend byder også på påskejagt og påskegymnastik.
På Gården er der indkøbt påskeæg, der kan gemmes ude i haven.
Vedhæftet ark med hint til at skrive på for at hjælpe børnene med at finde påskeæg.
Der er også vedhæftet hints der kan bruges indendørs, samt et spil med påskegymnastik, hvor man skal laver forskellige øvelser alt efter hvad terningen viser.
Her skal i inden overveje og det skal foregå individuelt eller om det skal foregå i hold.
Se spillet igennem og overvej hvad der giver bedst mening ud fra børnenes ressourcer.
Ved at spillet tilpasser børnenes ressourcer, og ved at der er lavet pædagogisk bagdør, er der også stor chance for at i skaber bevægelsesglæde hos børnene, og husk at det er gennem kroppen vi lærer og krop imitere krop, så jo mere begejstring i viser jo mere begejstring og glæde for børnene også.
Hvis børnene gerne vi lave lidt påske-krea er der i sansekassen også materiale og procesbeskrivelse på påskekyllinger lavet på paptallerken.
Påskegymnastik


Påskekyllinger
Påskekyllinger.
Du skal bruge:
Engangstallerken eller pap
Fjer
Klemmer
Pap
Øjne
Lim
Saks
Sådan gør du:
Kom lim på paptallerknen
Sæt fjer på
Klip et næb og lim det på
Lim øjne på
Sæt klemmerne på som fødder




Denne weekend skal ose af forår og påske.
En god måde at gøre det på er et besøg på museumsgården Kringsminde der lørdag fra kl.11-16 er arrangement med forår, uld og urter. Her er en masse forskellige spændende aktiviteter og arbejdende værksteder.
Her kan alle sanser stimuleres, samtidig med at vi gennem sanserne kan lære nye ting.
Her trænes også de sociale kompetencer når vi sammen tager på tur.
Hjemme kan i lave flotte påske solfanger, som giver et flot farvespil når de hænger i vinduet og solen skinner på dem.
Denne aktivitet kan tilpasses børnenes ressourcer. Så de børn der har en god finmotorik kan klippe skabeloner ud, andre kan klippe silkepapir i små stykker og de børn der skal øve mere finmotorik kan klæbe små stykker silkepapir på kæbearket, så sammen kan vi lave fine påske- æg, kyllinger og harer.
Hvis børnene er udfordret på finmotorikken, kan skabelonen tegnes op på et lamineringsark, og børnene kan komme silkepapir imellem, derefter kan dette lamineres og klippes ud.
Der er i sansekassen materialer og procesbeskrivelse på påske solfanger.


Aktivitetskalender 2025
Uge | Mærkedage/tema | Aktiviteter |
Januar | ||
Uge 1 | Vinter | Modellervoks |
Uge 2 | Vinter | Lave vinterbilleder |
Uge 3 | Vinter | Lave kunstig sne |
Uge 4 | Besøge My Garage | |
Februar | ||
Uge 5 | Wellness | |
Uge 6 | Bage fastelavnsboller | |
Uge 7 | Vinterferie | Lave fastelavnspynt |
Uge 8 | MGP (22/2) | MGP fest |
Marts | ||
Uge 9 | Fastelavn (2/3) | Fastelavnsfest |
Uge 10 | Pandekagedag (4/3) | Bålhygge |
Uge 11 | Gækkebreve | |
Uge 12 | Forårs skovtur | |
Uge 13 | Påskepynt og så karse | |
April | ||
Uge 14 | Påskepynt | |
Uge 15 | Øko dag (13/4) | Påskejagt og besøg på en bondegård |
Uge 16 | Påske | Plante solsikker |
Uge 17 | Plante i sansehaven | |
Maj | ||
Uge 18 | Udeliv | Plante i sansehaven og gave til mors dag |
Uge 19 | Udeliv | Lave gave til mors dag |
Uge 20 | Udeliv | Bålhygge |
Uge 21 | Udeliv | Plante solsikke i sansehaven |
Uge 22 | Kr. Himmelfartsdag (29/5) | Lave gave til fars dag |
Juni | ||
Uge 23 | Grundlovsdag (5/6) | Plukke hyldeblomst og lave saft |
Uge 24 | 2. pinsedag (9/6) | Tur til Skærup- eller Givskud zoo |
Uge 25 | Lave heks til Sct. Hans | |
Uge 26 | Sct. Hans (24/6) | Jordbær |
Juli | ||
Uge 27 | sommerferie | Strand og sand |
Uge 28 | Sommerferie | Strand og sand |
Uge 29 | Lukket for støtteophold | Lav selv is |
Uge 30 | Sommerferie | Aktiviteter med vand |
August | ||
Uge 31 | Sommerferie | Aktiviteter med vand |
Uge 32 | Sommerferie | Krabbetur |
Uge 33 | Høst | Sanseaktiviteter med korn |
Uge 34 | Hyben | Plukke hyben og lave hybenmarmelade |
Uge 35 | Vejlefjord Festival | Vejlefjord Festival |
September | ||
Uge 36 | Bålhygge | |
Uge 37 | Wellness | |
Uge 38 | Åbent landbrug (21/9) | Besøge en bondegård |
Uge 39 | Taktil aktivitet og tur til Vejle naturlegeplads | |
Oktober | ||
Uge 40 | Kastanjer | Skovtur og finde kastanjer |
Uge 41 | Kastanjer | Sanse aktivitet med kastanjer |
Uge 42 | Efterårsferie | Hente græskar og lave græskarhoveder |
Uge 43 | Halloween | Lave Halloween pynt |
November | ||
Uge 44 | Halloween (31/10) | Halloweenfest |
Uge 45 | Wellness | |
Uge 46 | Taktil aktivitet | |
Uge 47 | Skovtur og finde ting til juledekorationer | |
Uge 48 | 1. søndag i advent | Lave juledekorationer |
December | ||
Uge 49 | Jul | Lave julegaver |
Uge 50 | Lucia (13/12) | Bage julesmåkager og pakkespil |
Uge 51 | Jul | Wellness: julemassage |
Uge 52 | Juleferie | Julehygge |