
FAQ - Ofte stillede spørgsmål
Find svar på dit spørgsmål i oversigten over ofte stillede spørgsmål fra forældre og rådgivere
Ofte stillede spørgsmål fra forældre
Lukkedage i Bifrost støtteophold - gældende pr. 1. januar 2024:
- Skærtorsdag kl. 9.00 - 2. påskedag kl. 14.00
- 24. december kl. 9.00 - 27. december kl. 14.00
- 31. december kl. 9.00 - 2. januar kl. 14.00
- Hele uge 29
Her kan du læse mere om Støtteophold
Dit barn skal afhentes senest klokken 09.00 efter endt støtteophold på en lukkedag.
Her kan du læse mere om Støtteophold
Et støtteopholdsdøgn går fra kl. 14.00 til kl.9.00 næste dag.
Det betyder, at kommer et barn før kl. 14.00 tæller det som et ekstra døgn, og afhentes barnet efter kl. 9.00 tæller det som et ekstra døgn.
Her kan du læse mere om Støtteophold
Hvis et barn har overskydende døgn, skal forældre/pårørende kontakte den afdeling, som barnet/den unge har ophold på. Medarbejderen på den enkelte afdeling vil hjælp med at planlægge, hvornår de overskydende døgn kan bruges.
Der gives ikke erstatningsdøgn ved aflysning af støtteophold. Det betyder, at du ikke kan flytte døgnet til en anden dag, men døgnet vil blive betragtet som brugt, selvom dit barn ikke møder op.
Hvis dit barn er forhindret i at komme i planlagt støtteophold, gives besked til den tilknyttede afdeling.
Her kan du læse mere om Støtteophold
Du skal ønske ferie senest 12 uger (3 måneder) før ferien ønskes afholdt, gerne endnu tidligere, hvis du allerede ved, hvornår du ønsker en ferieuge. Dette er vigtigt for, at Bifrost kan planlægge arbejdsplanerne og sikre plads til støtteophold.
Hvis du ikke har brug for den almindelige støtteophold i ferieugerne, bør du hurtigst muligt meddele det, så pladsen kan gives til et andet barn.
Her kan du læse mere om Støtteophold
Her kan du se aktivitetskalenderen
Som en tommelfingerregel skal barnet medbringe det, der ville blive pakket til en ferie. Husk at sætte navnelabels på alt.
Barnet må gerne medbringe egne legesager, sovedyr osv. mærket med navn.
Toiletsager:
Tandbørste, tandpasta, shampoo, sæbe, bleer, personlige hjælpemidler og evt. cremer.
Egen medicin: Engangssprøjter, diverse slanger til sonder, øvrige sygeplejeartikler.
Info ift medicin
Forældrene er ansvarlige for at give afdelingen meddelelse om korrekt medicin, dosering, tidspunkt for medicinering og PN medicin. Får barnet medicin i pilleform, skal pillerne være optalt i doseringsæske.
Navn, præparat, dosering og tidspunkt skal tydeligt fremgå af doseringsæsken.
Får barnet både piller og mikstur, kan dette opbevares i vores medicinskab, og personalet sørger for at trække miksturen op.
Der medbringes en ekstra døgndosis, i tilfælde af opkastning eller andet, der kan forhindre at barnet får korrekt dosering. Det er forældrene, der rekvirerer og opbevarer medicin og eventuel kosttilskud m.m. Forældrene medsender medicin, eventuelt kosttilskud og sygeplejeartikler i øvrigt til brug i den periode, hvor barnet er i aflastning. Medicin præparater må ikke fravige informationerne fra det Fælles Medicinkort (FMK).
Her kan du læse mere om Støtteophold
Her kan du finde alle vores afdelingers kontaktinfo.
Ift. transport/taxa henviser vi til dit barns skole eller rådgiver, som kan hjælpe dig.
Ofte stillede spørgsmål fra rådgivere
Visitationsmøder i Bifrost afholdes hver 2. uge, hvor afdelingslederne drøfter nye bestillinger og vurderer, om barnet/den unge kan tilbydes en plads. Rådgiveren vil blive kontaktet efter mødet.
Her kan du læse mere om visitationen
Visitationsprocessen på Bifrost foregår således:
- En rådgiver udfylder en bestilling via selvbetjeningen, hvor det beskrives, hvilken form for ophold der ønskes, omfanget samt barnets/den unges behov.
- Når Bifrost modtager bestillingen, oprettes barnet/den unge på visitationslisten.
- Afdelingslederne holder visitationsmøder hver 2. uge, hvor alle nye bestillinger drøftes, og der vurderes, om barnet/den unge kan tilbydes en plads.
- Rådgiveren kontaktes efter visitationsmødet med svar på visitationen.
Her kan du finde link til selvbetjening samt læse mere om visitationen
Her kan du finde en oversigt over vores takster.
Hvis du som rådgiver skal sende en ansøgning/bevilling, så et barn/ung kan få ophold eller anden støtte, skal du sende en blanket via vores hjemmeside.
På siden Bestilling, visitation og takster finder du selvbetjeningsløsningen, hvor du kan udfylde og sende blanketten afsted.
Det er Bifrosts administration, der modtager blanketten og fordeler til enten visitation eller Familiekontoret, afhængig af hvad der er ansøgt om.
Har du spørgsmål til vores blanketter, er du velkommen til at kontakte administrationen på tlf.nr.: 76815910 eller mail: Bifrost@vejle.dk
Opsigelses- og ændringsfristen er løbende måned + en måned, for begge parter.
Bifrosts målgruppe er børn og unge i alderen 1-18 år med forskellige former for funktionsnedsættelse. Det spænder bredt fra børn med fysisk og psykisk funktionsnedsættelse og diagnoser, til børn og unge med sociale og følelsesmæssige udfordringer. Bifrost består af flere afdelinger, som hver især arbejder med forskellige undergrupper inden for målgruppen børn og unge med funktionsnedsættelse.
Afdeling Gården og afdeling Nordstjernen/Karlsvognen tilbyder både støtte- og døgnophold.
Afdeling Mælkevejen tilbyder døgnophold.
Afdeling Kilden tilbyder både støtte- og døgnophold og har særligt fokus på børn og unge med multiple funktionsnedsættelse, som kræver et ekstra sygeplejefagligt fokus.
Hvis du vil vide mere:
Har du spørgsmål til vores målgrupper og ophold er du velkommen til at kontakte administrationen på tlf.nr.: 76815910 eller mail: Bifrost@vejle.dk